Retorik


Retorik använder vi dagligen i vårt liv. Kanske speciellt i vårt marknadsföringsliv. Konsten att tala och föra fram sina argument på ett övertygande sätt var det antikens politiker och advokater som tog fram. De fann att ordets makt var stor om du kunde använda det rätt. Därefter har retoriska modeller och analyser utvecklats, anpassats och jämförts.
Den grundläggande arbetsmodellen i retorik består av Inventio, där du först finner dina argument, Dispositio, där du planerar din teknik, Elocutio, formuleringen av talet, Memoria, där du övar in och slutligen Actio, ditt framträdande.
Men är detta svårt för oss som lever i den svenska kulturen?

Det är en fråga man kan ställa sig när man ser hur enkelt folk ställer sig upp och pratar i USA. Döm om min förvåning när jag såg denna produkt (bild ovan) på ett kafé!
För dig som ännu inte är bekant med begreppet ETHOS kan jag i all korthet berätta att ETHOS är en av de tre kommunikationskanalerna vi använder för att övertyga varandra. De andra två heter LOGOS och PATHOS. ETHOS kan översättas till "läran om moral" och används för att definiera en talares trovärdighet och sympatiserar med karaktären. PATHOS väcker känslorna och LOGOS förnuftet.
ETHOS & LOGOS & PATHOS Dessa tre ord beskriver den kraft ett tals olika argument har.
ETHOS - Långvariga känslor, förtroende, Vi-känsla, visa Entusiasm så att publiken verkligen förstår att du bryr dig om dem och deras behov. Något som dessutom är av största vikt är att du visar dig KOMPETENT!
Lite svårt om du är svensk men det är en klar skillnad mellan att vara en besserwisser och att vara kunnig och ödmjuk. Genom att se människor i ögonen och visa dig intresserad och berätta saker för dem som kan vara till nytta samtidigt som du förklarar på ett sätt som gör det enkelt att förstå så visar du att du har omtanke om din publik. Tänk bara på de tillfällen du besökt din doktor. Han är en auktoritet som får gratis ETHOS när han sätter på sig läkarrocken men det är inte förrän han verkligen lyssnar till dig som du känner förtroende och verkligen lyssnar till hans råd.
LOGOS - Förnuftsargument. Dessa argument vädjar till publikens egen förmåga att resonera och dra slutsatser och de kan också handla om saken i sig.Dessa argument finner du inom följande sökplatser: Nytta, Hälsa & Trygghet, Heder, Genomförbarhet, Kontroll - Självständighet.
Om du vill övertyga din publik om att det du säger håller för närmare granskning kan du hänvisa till statistik.
PATHOS - Kortvariga känslor som spelar på åhörarna känslor och som oftast används för att motivera dem till något. Eftersom känslor får människor att reagera mer än logik så är det alltid bäst att börja med de logiska argumenten för att sedan avsluta med känsloargument. Glöm inte bort att de logiska argumenten för även om du är en skicklig talare och lyckas skapa en härlig stämning hos dina åhörare så kan de komma att känna sig lurade när de vaknar upp från känslotillståndet du skapar om de ej har en massa logiska argument att stödja sig på. (Tänk bara på hur skickliga men luriga försäljare à la Pathos kan få folk att köpa vad som helst och sedan ångrar sig kunden djupt. Försäljaren som tänkt på både Logos och Pathos bygger upp en känsla för varumärket och dess kvalitet vilket kommer få kunden att istället känna sig nöjd och återvända även om varan är dyr.)
Konsten att tala och föra fram sina argument på ett övertygande sätt var det antikens politiker och advokater som tog fram.
De fann att ordets makt var stor om du kunde använda det rätt. Därefter har retoriska modeller och analyser utvecklats, anpassats och jämförts.
Den grundläggande arbetsmodellen i retorik består av
Inventio, där du först finner dina argument,
Dispositio, där du planerar din teknik,
Elocutio, formuleringen av talet,
Memoria, där du övar in och slutligen
Actio, ditt framträdande.